Vandra i fjällen!

Att Vandra är för mig ett mycket skönt sett att utforska och se nya miljöer. Vandring ger en avkoppling och skapar en frihetskänsla.

Kungsleden är nog Sveriges populäraste vandringsled i fjällmiljö och där man kan träffa på både svenskar och turister som vill utforska vårat vackra land.
Denna Vandrings led börjar i Abisko och slutar vid Hemavan. Detta ger en sträcka på ca 42 mil. Däremellan hittas bra vandringssträckor för både nybörjare och dom rutinerade. Men glöm för guds skull inte myggmedlet:)


Vandrar man en populär sträcka som till exempel Kungsleden så går det att hitta sträckor där man kan sova i stuga och på detta vis slipper Tält, sovsäck, och liggunderlag. Men som alltid var noggrant förberedd och planera er vandring hemma i lugn och ro.
Det är också en god ide att vandra tillsammans med någon ifall olyckan skulle vara framme.

Vandra i lågland

Det finns mycket vackra platser i vårat land och man behöver inte åka till fjällen för att vandra i spännande miljöer. Låglandsleder har ofta vindskydd, kojor där man kan övernatta. Dessa finns utspridda över hela Sverige. Sörmlandsleden är ett exempel på en vandringsled som börjar i Stockholm och förgrenar ut sig i i landet.
Höga kusten med dess djupa skogar och höga berg kan vara ett av vårt lands vackrast områden. Här kan man också vandra höga kusten hike som är ett 40 kilometer långt vandringsarrangemang där deltagare kommer från hela världen för att delta. 



Ett annat lite bekvämare sätt att vandra är att helt enkelt hyra en stuga och sedan göra dagsturer. På detta sätt kan man sova bekvämt i stugans värme men ändå njuta av vandringen under dagen.

Vandra utomlands

Det finns i princip hur mycket vandringsleder som helst på vår jord. Här kommer ett axplock av några populära platser. Det är otroligt vackert att vandra i Alperna. Pilgrimsvandring i Spanien är ett annat populärt resmål. Det Skotska höglandet med sin vackra natur sina slott och trevliga pubar är också en favorit till många.

Vill man vandra utomlands kan det vara en god ide att resa med en arrangör som har fixat allt då det kan vara mycket som är annorlunda jämfört med Sverige. Oftast får inte tältning ske vart som helst.

Vandra med lågskor

Under sommaren vandrar många lättpackare i lågskor. Dessa lågskor är gjorda av lätta material som andas mycket bra. På detta sätt ventileras fotsvett bort mycket effektivt. Detta har givetvis sina fördelar och nackdelar men är det en ren vandring så tycker jag detta fungerar bra. Men du bör som alltid gå in dessa ordentligt hemma.


Lågskor utan membran är underbart sköna att vandra i, men måste man gå där det är blött betyder det att man blir genomsur. Detta låter otrevligt jag vet men man vänjer sig fort och så länge man är i rörelse så känns fötterna varma ändå.

Är det å andra sidan torrt så torkar ett par lågskor av rätt material fort. Använd dubbla lager tunna nylonstrumpor i skorna för att motverka skav, samtidigt torkar nylon fortare än till exempel bomull. Skulle däremot de traditionella vandrings kängorna bli genomsura så har du problem.

En annan stor fördel med dessa lågskor är att om man behöver vada över något vattendrag så är det bara att plaska på. Inget ombyte till annat plagg för att inte blöta ner kängorna.



När man sedan stannar för att slå läger så byter man om till något torrt. Till exempel seal-skins (som är ett par sockar med goretex membran)och på detta sätt kan man använda lågskorna även vid lägret.För att torka skorna snabbare ta ur sulorna och torka brevid skorna under natten.

Tips som gör det enklare på turen!

Skavsår kan vara ett problem när man vandrar och ett bra sätt att förebygga för detta är att tejpa sina fötter innan vandringen påbörjas. Ett till bra sätt att minimera risken för skavsår är att ha två tunna nylon strumpor då detta minskar friktion mot foten.

En vandrings stav kan vara mycket bra att stödja sig med när det är kuperad terräng, eller när det måste vadas över något vilt vattendrag. Annars väljer många att vandra med gåstavar av god kvalitet som håller för lite tuffare påfrestningar. Dessa kan även användas till att rigga vissa typer av tält eller tarps.

Justera klädseln efter en stunds vandring så att du inte svettas onödigt mycket. Se till att ha något energirikt till exempel choklad, nötter lätt tillgängligt som kan intas under vandring . Vätska är också viktigt att dricka regelbundet.

Du bör också vara fysiskt förbered då det vanligtvis handlar om att gå 6-8 timmar per dag vid en vanlig vandring. Vanliga promenader fler gånger i veckan av varierande längd är ett bra sätt att förbereda sig inför årets vandring och dessutom väldigt skönt och hälsosamt.

Vandra med lätt packning är något som blir mer och mer populärt och det säger ju sig självt att med en lättare ryggsäck blir vandringen trevligare. För att lyckas med detta kan man läsa fler av mina artiklar här på sidan. Men jag skulle också rekommendera en bok som heter vandra fjäderlätt.

6 snabba tips för att packa lättare! 

Vi använder oss av kakor för att erbjuda våra tjänster. Genom att använda våra tjänster godkänner du användning av kakor.